Pakkaus vaikuttaa tuotteen myyntiin. Siksi siihen kannattaa panostaa. Pakkaussuunnittelu tai etiketin suunnittelu alkaa aina tuotteiden ominaisuuksien ymmärtämisestä. Ei riitä, että pakkaus on kaunis tai erottuva, sen täytyy olla myös kohderyhmäänsä puhutteleva. Pakkauksen tehtävä on saada tuote myydyksi ja välittää ostajalle informaatiota tuotteen sisällöstä. Tähän vaikuttavat kaikki pakkauksen ominaisuudet: materiaali, värit, fontit, tekstisisältö ja kuvitus.
Ennen suunnittelun aloittamista...
Jotta tuotepakkauksen suunnittelu onnistuisi, täytyy ensin miettiä kuka tuotteen ostaa ja mikä on sen merkitys ostajalle. Onko kyseessä päivittäinen kulutustuote, ylellisyystavara vai esimerkiksi lahjaksi ostettava tuote? Entä missä tuotetta myydään?
Vaikka kyseessä olisi aluksi vain yksittäinen tuote, kannattaa pakkaus yleensä suunnitella niin, että tuoteperhettä voi tarvittaessa laajentaa. Kun pohjatyö on tehty hyvin, uusien pakkauksien suunnittelu samalla ilmeellä hoituu nopeasti.
Pakkaussuunnittelu ja etiketin suunnittelu
- Tuotepakkausten, myyntieräpakkausten sekä myymälälavojen ja myyntitelineiden visuaalinen suunnittelu valmiiden rakennepiirrosten pohjalta
- Brändi-ilmeen suunnittelu uusille tuotteille
- Olemassa olevien tuotteiden pakkaus- ja brändiuudistukset
- Materiaalit: kartonki, pahvi, etikettitarrat, pussit, laminaatit ja pakkauskalvot
- Vahva osaaminen eri painotekniikoista
- Kysy lisää: maarit@maaritvasama.fi










Pakkaussuunnittelun hinta:
- Teen pakkaussuunnittelua pääosin tuntityönä
- Hintaan vaikuttaa pakkaustyyppi, käytettävissä oleva graafinen materiaali ja tuoteperheen laajuus
- Uuden tuotteen ilmeen ja pakkauksen suunnittelun hinta on alkaen noin 1000 € (alv. 0 %)
- Yksittäisen etiketin tms. suunnittelu valmista ilmettä hyödyntäen (graafinen ohje tai olemassa oleva tuoteperhe) alkaen noin 350 € (alv. 0 %)
- Kerro minulle tuotteestasi ja toiveistasi niin pystyn antamaan alustavan hinta-arvion.
- Hyvä pakkaus kasvattaa myyntiä - eli maksaa itsensä takaisin
Joko aloitetaan?
Pakkaussuunnittelu on tärkeä ja panostusta vaativa työvaihe tuotekehityksessä, mutta sen voi toteuttaa myös pienelle yritykselle sopivin kustannuksin. Pakkaussuunnittelu on toteutettavissa edullisimmin silloin, kun on kyse ns. standardipakkauksesta, johon on saatavilla rakennepiirrokset painopaikasta.
Uuden tuotepakkauksen suunnitteluun on hyvä varata vähintään muutama viikko, jotta vedosten kommentointiin ja lopullisten versioiden työstämiseen jää riittävästi aikaa.
Katso myös Tarrat ja etiketit ja lisätietoa pakkaussuunnittelusta
Ota yhteyttä ja kysy lisää! maarit@maaritvasama.fi